נדל"ן ן"לדנ

    איזור פרסומי

איזור: סוג התישבות: אופי:

      על מוסדות חינוך ירוקים בגליל ובכלל

שתף

בגן רימון שביישוב כמון בגוש שגב, קיבלו לאחרונה הסמכה רשמית ל"גן ירוק" מהשר להגנת הסביבה. לכבוד האירוע המשמח נערכה פגישה עם ילדי הגן כדי לשמוע מהם, מה מיוחד בגן ירוק?

מיה: גן ששומר על הסביבה

אביתר: שלא מזהמים את הסביבה

לארה: אנחנו לא זורקים זבל על המדרכה ועל הכביש

עידו: אנחנו יכולים לזרוק מה שמתכלהקומפוסט שאריות של אוכל ומה שלא מתכלה

תמר: יש לנו כמה פחים וזורקים את האשפה לפי הפחים

לארה: פח לפלסטיק, פח לסוללות, פח לניירות וקרטון, שאריות אוכל לקומפוסטר

יונתן: פח לפסולת בייתיתאשפה כלליתלצפרדע הירוקה

עומרי: מוסיפים לקומפוסט עלים יבשים בסוף יוצא מהקומפוסט אדמה. אנחנו מכניסים לקומפוסט תולעים אדומות.

התולעים אוכלים את העלים והקקי שלהם הופך להיות אדמה. התולעים אוהבות חושך, כמו בקומפוסט.

עומר: יש גם זבל מהקקי של הפרות

יונתן: אנחנו שמנו את זה באדמה, זה הפך את האדמה לעשירה.

תמר: אנחנו גם שמנו שאריות אוכל בסלסלה בפינת האוכל לציפורים (שגם חתולים וכלבים באים לאכול)

שירה: אנחנו אוספים גשם לתוך כלי שבו אנחנו מודדים כמה גשם ירד ואנחנו מסכמים על הלוח (בחודש שעבר 77

מ"מ!) ועם המים אנחנו משקים את הגינה

גלי: בגינה אנחנו מגדלים חסה, גזר, אפונה ריחנית, אמנון ותמר, חיטה, תות שדה ועוד

יעל: אנחנו מציירים על דפים משומשים שאבא שלי הביא מהעבודה

ענבר: כל מיני דברים שזרקו אנחנו משתמשים כמו קופסאות ושאריות להדבקות

עומרי: מהבקבוקים אנחנו עושים כלי נגינה

עידו: אנחנו גם אוספים בקבוקים למיחזור ובכסף קונים דברים לגן

עידו: מקבלים כסף על הבקבוקים

לילך: יש חוק הפיקדון

נוגה: כשאתה גומר לשתות אתה מחזיר את הבקבוק וממחזרים את הבקבוקים

גלי: עשינו ניסוי עם תפוחי אדמה

תמר: לקחנו תפוח אדמה רקוב ושמנו אותו באדמה בלי לכסות, ואז ראינו איך הוא הופך לאדמה.

(מתוך עלון הישוב כמון, היוצא לאור כל 3 שבועות ועוסק בכל שבוע בנושא אחר)

 

 

מידע על מוסדות החינוך הירוקים - מתוך אתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה

החינוך הסביבתי מהווה צלע חשובה ומשלימה בתוכנית הפעולה הבינלאומית - אג'נדה 21, המכוונת לפעול בתחומי החברה, הכלכלה והסביבה כדי לאפשר את התפתחות האדם תוך שמירה על משאבי הטבע והתחשבות בדורות הבאים.

מוסדות חינוך המחנכים לקראת פיתוח בר קיימא, יוצאים נשכרים בכמה וכמה מישורים: 

  1. פיתוח כישורי אזרחות פעילה - העיסוק בנושאים הסביבתיים נותן בידי הנחשפים (ילדים, נוער ומבוגרים) ידע, כלים ומוטיבציה לפעול מול הרשות המקומית, הממשלה ואנשי ציבור למען השמירה על זכויותיהם. רכישת כישורים אלו, החל מגיל הגן, מבטיחה כי בעתיד יהיו ילדי הגן/תלמידי בתי הספר/סטודנטים אזרחים פעילים המבינים כי זכותם וחובתם לפעול ולהשפיע למען שיפור איכות החיים והסביבה.
  2. פיתוח כישורי חקר - העיסוק בנושאים סביבתיים מקדם ומפתח יכולות למידה בתחומי המחשב והמדעים. ההסתכלות הכמותית על נושא צמצום המשאבים מפתחת את היכולת להתמודד עם קביעת יעדים ועם נקיטת צעדים להשגתם.
  3. פיתוח כישורי חיים - ההתמודדות עם דילמות סביבתיות ועם הניסיונות לפתור אותן באמצעים של גישור, שכנוע ודרכים נוספות מפתחת בקרב העוסקים בנושא את היכולת לראייה ביקורתית. חשובה ביותר ההבנה, כי לא לכל דילמה יש פתרון חד משמעי, וכי לכל פתרון יש יתרונות, חסרונות ומחיר כלכלי וכי בכל מצב יש למצוא פתרון שבו ממזערים את כמות ועומק הפגיעה בסביבה ובאנשים החיים בה.
  4. הפחתת אלימות -טיפוח הסביבה הפיסית ופיתוח ההבנה כי "העולם הוא החדר של כולם" וכי האחריות למראה חצר בית הספר, הגן, המתנ"ס, הקמפוס, היישוב וכלל המקומות ברשות הרבים מוטלת על כל אחד ואחת, מביא ליצירת תחושת שייכות ומחויבות שמפחיתה את האלימות והוונדליזם.
  5. רווחים כלכליים - מוסד חינוכי ירוק יהנה מרווחים כלכליים כתוצאה משימוש מושכל וחיסכון במשאבים (כגון: חסכון בחשמל, חסכון במים, מיחזור לסוגיו, איסוף בקבוקי משקה במסגרת חוק הפיקדון, גינה חסכונית במים ועקרונות בניה ירוקה).

תהליכי ההסמכה של גנים ירוקים ובתי ספר ירוקים אותם מובילים המשרד להגנת הסביבה, יחד עם משרד החינוך ובשיתוף החברה להגנת הטבע בנויים משלושה מרכיבים מרכזיים:

  • תוכנית לימודים בנושאי סביבה
  • פעילות סביבתית בקהילה
  • שימוש מושכל במשאבים (מים, אנרגיה, פסולת ומיחזור, ועוד).

תהליך ההסמכה למוסדות חינוך ירוקים מעודד מעורבות ולקיחת אחריות על הסביבה. אנחנו מאמינים כי בעזרת תהליך ההסמכה נביא לכך שבעתיד השיקולים הסביבתיים יהפכו להיות מרכזים יותר ויותר בקבלת ההחלטות, וכי הילדים שגדלים היום יפנימו את העובדה כי אין לנו דרך אחרת אלא לראות את המשולש כולו : כלכלה - חברה - סביבה

בתי הספר הירוקים בגליל לשנת 2008 הם  בעמק יזרעאל: ביה"ס בכפר יהושע, בנהלל, שמשית, גניגר ויפעת, בגלבוע:  בית הספר האוזרי העמק הירוק, בגליל המערבי: ביה"ס האזורי סולם צור בגשר הזיו,  בגליל התחתון תיכון הודיות,  בגולן תיכון ברנקו וייס בקצרין, וביישובים הלא יהודיים: יסודי ג' בשגור, בתי הספר בסכנין,  יסודי בית ג'אן, יסודי ביאנוח, במג'דל שמס, בועיינה נוג'ידאת, דיר חנא, ונצרת.

גני הילדים הירוקים בגליל  בשנת 2008 הם הגנים בכמון ורקפת במשגב, שריד, גן-נר, ותל עדשים בעמק יזרעאל, כרכום בגליל העליון וקשת ומרום גולן ברמת הגולן. הישובים הלא יהודים בגליל שהצטרפו לתוכנית הם טמרה, ג'דידה, עין מאהל וכמאנה.

 



  חיפוש ישוב

ישוב בקליטה
ישוב בקו עימות

  מדורים:

עצות לתכנון נכון
עצות שיכולות לחסוך..
סיפורים מהגליל
סיפורים וחוויות מהגליל

  מודעות פרסומיות :

 


בניית אתר אינטרנט |   קידום אתרים כל הזכויות שמורות © 2005. מדינת ישראל
Copyright (c) 2005, The State of Israel. All Rights Reserved.